Enter your search keyword or phrase and press enter.

26 września, 2021

Rekordowa cena za autoportret Fridy Kahlo? Sotheby’s wystawi na aukcję ostatni autoportret z lat 40

Rekordowa cena za autoportret Fridy Kahlo? Sotheby’s wystawi na aukcję ostatni autoportret z lat 40

W listopadzie tego roku Sotheby’s zaprezentuje autoportret Fridy Kahlo z 1949 roku, Diego y yo (Diego i ja), ostatni, w pełni zrealizowany autoportret „popiersiowy”, ukończony przed śmiercią artystki w 1954 roku. Ta historyczna praca, oferowana jako jedna z głównych pozycji na Modern Evening Sale w Nowym Jorku, jest wyceniana na ponad 30 milionów dolarów.

Diego y yo jest kwintesencją wyjątkowego podejścia Fridy Kahlo do portretu. Intensywne i emocjonalne, to ważne dzieło ukochanej i znanej artystki ma szansę pobić jej obecny rekord aukcyjny 8 milionów dolarów osiągnięty w 2016 roku i może stać się najcenniejszym dziełem sztuki latynoamerykańskiej sprzedanym kiedykolwiek na aukcji. The Modern Evening Sale, wcześniej Impressionist & Modern Art Evening Sale, zainauguruje większą reorganizację kategorii wieczornych sprzedaży Sotheby’s General Fine Art, która wejdzie w życie w listopadzie tego roku w Nowym Jorku. (Więcej szczegółów zostanie ogłoszonych w późniejszym terminie.) Diego y yo będzie można oglądać w dniach 7-11 października w Hong Kongu i 22-25 października w Londynie, po czym wróci do Nowego Jorku na wystawę przed listopadową wyprzedażą.

Brooke Lampley, prezes Sotheby’s i szef działu sprzedaży dzieł sztuki pięknej na świecie, zauważyła: „Emocjonalnie nagi i złożony portret Fridy Kahlo „Diego y yo” jest definiującym dziełem jednej z niewielu artystek, której wpływ wykracza poza świat sztuki pięknej do popkultury i poza nią. Wystawienie tego portretu na naszej listopadowej wieczornej aukcji dzieł sztuki nowoczesnej jest zapowiedzią niedawnego rozszerzenia kategorii dzieł sztuki nowoczesnej, która ma na celu zwiększenie obecności artystów niedostatecznie reprezentowanych, zwłaszcza kobiet, oraz ponowne przemyślenie sposobu, w jaki były one historycznie wyceniane na aukcjach.”

Julian Dawes, Sotheby’s Co-Head of Impressionist & Modern Art w Nowym Jorku, powiedział: „Obraz Kahlo o takiej jakości i doskonałości to rzadkość na aukcjach. Kiedy patrzę na ten obraz, natychmiast przychodzi mi na myśl zdanie „abre los ojos”, po hiszpańsku „otwórz oczy”. W dosłownym znaczeniu odnosi się ono do przenikliwego spojrzenia Kahlo jako odtwórczyni portretu (i podwójnego portretu Rivery), ale myślę, że symbolizuje również niesamowity moment, jaki ten obraz z pewnością zapoczątkuje dla Kahlo, gdy rynek otworzy oczy na Kahlo w nowy sposób i zapewni jej miejsce w elicie aukcyjnej, do której należy.”

Anna Di Stasi, dyrektor Sotheby’s ds. sztuki latynoamerykańskiej, skomentowała: „Frida Kahlo jest globalną ikoną sztuki współczesnej, której prace są uwielbiane na całym świecie. Diego y yo, uosabia żmudne, szczegółowe renderowanie, złożoną ikonografię i głęboko osobiste narracje, które są cechami charakterystycznymi jej dojrzałego malarstwa.”

FRIDA KAHLO’S DIEGO Y YO (DIEGO I JA)

Szacunkowa wartość powyżej 30 milionów dolarów

Modern Evening Sale, listopad

Oferowany na aukcji po raz pierwszy od ponad 30 lat obraz Fridy Kahlo „Diego y yo (Diego i ja)” (wycena powyżej 30 milionów dolarów) będzie główną atrakcją listopadowej edycji aukcji Sotheby’s Modern Evening Sale w Nowym Jorku. Sprzedaż ta ponownie stanie się momentem przełomowym dla Kahlo i artystów latynoamerykańskich, podobnie jak to miało miejsce, gdy obraz ten po raz ostatni został sprzedany w Sotheby’s w 1990 roku, osiągając cenę 1,4 miliona dolarów i czyniąc Kahlo pierwszą artystką latynoamerykańską, która osiągnęła ponad milion dolarów na aukcji. W listopadzie tego roku obraz Diego y yo ma szansę nie tylko ustanowić nowy rekord aukcyjny dla artystki, ale także stać się najcenniejszym latynoamerykańskim dziełem sztuki kiedykolwiek sprzedanym na aukcji.

Diego y yo, ukończony w 1949 roku, jest ostatnim autoportretem Kahlo z lat 40. Kahlo malowała autoportrety „popiersiowe” przez całą swoją karierę, a najwspanialsze przykłady powstały w tej dekadzie. Należą one do jej najbardziej znanych, pożądanych i emblematycznych dzieł. Po drugim małżeństwie ze słynnym meksykańskim muralistą Diego Riverą, nieustannie ciekawa świata Kahlo w tym okresie syntetyzowała niewiarygodnie różnorodne wpływy, od azteckiej i wschodniej mitologii po medycynę i botanikę. Przedstawiła również swoje burzliwe doświadczenia związane z przewlekłą chorobą i coraz bardziej skomplikowaną relacją z Riverą, tworząc bogatą, głęboko osobistą ikonografię. W tym czasie osiągnęła szczyt swojego technicznego mistrzostwa jako malarka. W obrazach takich jak Diego y yo, Kahlo wyraźnie nawiązuje do tradycji „popiersiowego” autoportretu, spopularyzowanego w okresie europejskiego renesansu, stosując motywy i techniki renesansowego portretu, aby zapewnić sobie pozycję w dialogu z kanonicznymi mistrzami, takimi jak Albrecht Durer. Te bogate w szczegóły, ekspresyjne autoportrety w dramatyczny sposób eksplorują również współczesne tematy tożsamości i doświadczenia, siłę spojrzenia, posiadanie własnego wizerunku i poczucie własnego ja.

Diego y yo, przedstawiający zrozpaczoną Kahlo w intymnej i ściśle skadrowanej kompozycji, ukazuje Kahlo ubraną w ikoniczny już huipil, bluzkę należącą do tradycyjnego stroju kobiet z Przesmyku Tehuantepec (Tehuanas). Ten konkretny czerwony huipil jest szczególnie znany z jej obszernej kolekcji; nosi go na wielu swoich najbardziej rozpoznawalnych autoportretach z tego okresu, a także w znanej serii zdjęć Nickolasa Muraya.

Diego y yo może być również uznany za portret podwójny. Kahlo umieszcza niewielki wizerunek Rivery na środku czoła, opatrzony trzecim okiem, co ma symbolizować stopień, w jakim zajmował on jej świadomość. To pełne napięcia i emocjonalnego rezonansu dzieło nawiązuje do związku Rivery z meksykańską diwą Maríą Félix, której zmysłowy portret muralista namalował również w 1949 roku. Związek ten był przedmiotem licznych plotek i choć Kahlo, która była dobrą przyjaciółką Félix, publicznie z niego żartowała, została głęboko zraniona. Diego y yo, jeden z dwóch obrazów, w których artystka eksploruje motyw podwójnego portretu, jest najbardziej wrażliwy i poruszający. Jej rozpuszczone włosy (zwykle ciasno związane w warkocze) zdają się ją niemal dusić, ma zarumienione policzki i intensywne, zapłakane spojrzenie. Jej prace są znane z tej surowej siły emocjonalnej, a obraz oddaje wewnętrzny niepokój i niepokój, przejmująco odzwierciedlony w trzech łzach płynących z jej oczu, przywołujących na myśl Madonnę Bolesną, ikoniczny obraz w historii sztuki zachodniej. Obejmując o wiele więcej niż tylko jej osobistą historię, i angażując się w egzystencjalne pytania dotyczące życia, śmierci i miłości, Diego y yo przemawia do uniwersalnej atrakcyjności jej twórczości jako jednego z prawdziwych tytanów sztuki XX wieku.

źródło: sothebys.com


Instagram / #Luxuryboutiquemagazine