2 października, 2021
Latający bus zamiast autobusu. Dzięki CityAirbus już niedługo możemy przemieszczać się po mieście statkiem powietrznym
Rzeczywistość jak z filmu science-fiction – przemieszczanie się po mieście latającym busem może już za parę lat stać się faktem. Wszystko za sprawą nowatorskiego projektu Airbusa. CityAirbus, bo tak nazywa się prototyp latającej taksówki, może spełniać w miastach wiele funkcji, ale aby tak się stało musi być przyjazny dla środowiska i społeczeństwa.
21 września w Tuluzie, podczas pierwszego szczytu firmy #AirbusSummit „Pioneering Sustainable Aerospace”, Airbus ogłosił plany dotyczące nowego CityAirbusa. Decyzja nie była przypadkowa, zainteresowanie ekologicznym miejskim transportem lotniczym jest coraz w większe, wschodzący rynek Urban Air Mobility (UAM) zaczyna się umacniać. Zapoczątkowując nową generację CityAirbusów, ten w pełni elektryczny pojazd jest wyposażony w stałe skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem śmigieł zasilanych elektrycznie w ramach unikalnego rozproszonego systemu napędowego. Jest on przeznaczony do wielu zastosowań, może przewozić do czterech pasażerów w locie o zerowej emisji.
„Dążymy do współtworzenia całkowicie nowego rynku, który w sposób zrównoważony integruje mobilność lotniczą w miastach, jednocześnie odpowiadając na problemy środowiskowe i społeczne. Airbus jest przekonany, że prawdziwe wyzwania dotyczą w równym stopniu integracji miejskiej, akceptacji społecznej i zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym, jak i technologii pojazdów i modeli biznesowych. Bazując na wszystkich tych możliwościach, pragniemy dostarczać społeczeństwu bezpieczne, zrównoważone i w pełni zintegrowane usługi” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.
CityAirbus jest opracowywany tak, aby mógł latać na odległość 80 km i osiągać prędkość przelotową 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do wykorzystania w dużych miastach w ramach różnych zastosowań.
Poziom hałasu jest kluczowym czynnikiem w przypadku lotów miejskich; rozległe doświadczenie Airbusa w projektowaniu przyjaznych dla hałasu konstrukcji sprawia, że poziom hałasu CityAirbusa wynosi poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Jest on zoptymalizowany pod kątem wydajności w zawisie i przelocie. CityAirbus NextGen spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category) został zaprojektowany z myślą o prostocie. CityAirbus NextGen będzie oferował najlepsze w swojej klasie wyniki ekonomiczne w zakresie eksploatacji i serwisu.
Airbus korzysta z wieloletnich badań, innowacji, prób pionowego startu i lądowania maszyn elektrycznych (eVTOL), rozwoju technologii w całym portfolio produktów, a także z dziesięcioleci doświadczenia w certyfikacji samolotów. Prototypy Vahana i CityAirbus wykonały łącznie 242 testy w locie i na ziemi oraz przeleciały łącznie około 1 000 km. Ponadto Airbus przeprowadził szeroko zakrojone testy w podskali, kampanie w tunelu aerodynamicznym oraz wykorzystał swoją moc obliczeniową i modelarską. CityAirbus NextGen jest obecnie w fazie szczegółowego projektowania, a pierwszy lot prototypu planowany jest na 2023 rok.
„Wiele nauczyliśmy się dzięki kampaniom testowym z naszymi dwoma prototypami, CityAirbus i Vahana” – powiedział Even. „CityAirbus NextGen łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów, a nowa architektura zapewnia właściwą równowagę między zawisem a lotem do przodu. Prototyp toruje drogę do certyfikacji, która spodziewana jest około 2025 roku.”
Poza samym pojazdem, Airbus współpracuje z partnerami, miastami i mieszkańcami miast w celu stworzenia ekosystemu, który jest niezbędny, aby te nowe rozwiązania technologiczne mogły powstać w prawdziwej służbie społeczeństwu.
materiał dzięki: Airbus Helicopters