Enter your search keyword or phrase and press enter.

2 października, 2021

Latający bus zamiast autobusu. Dzięki CityAirbus już niedługo możemy przemieszczać się po mieście statkiem powietrznym

Latający bus zamiast autobusu. Dzięki CityAirbus już niedługo możemy przemieszczać się po mieście statkiem powietrznym

Rzeczywistość jak z filmu science-fiction – przemieszczanie się po mieście latającym busem może już za parę lat stać się faktem. Wszystko za sprawą nowatorskiego projektu Airbusa. CityAirbus, bo tak nazywa się prototyp latającej taksówki, może spełniać w miastach wiele funkcji, ale aby tak się stało musi być przyjazny dla środowiska i społeczeństwa.

21 września w Tuluzie, podczas pierwszego szczytu firmy #AirbusSummit „Pioneering Sustainable Aerospace”, Airbus ogłosił plany dotyczące nowego CityAirbusa. Decyzja nie była przypadkowa, zainteresowanie ekologicznym miejskim transportem lotniczym jest coraz w większe, wschodzący rynek Urban Air Mobility (UAM) zaczyna się umacniać. Zapoczątkowując nową generację CityAirbusów, ten w pełni elektryczny pojazd jest wyposażony w stałe skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem śmigieł zasilanych elektrycznie w ramach unikalnego rozproszonego systemu napędowego. Jest on przeznaczony do wielu zastosowań, może przewozić do czterech pasażerów w locie o zerowej emisji.

„Dążymy do współtworzenia całkowicie nowego rynku, który w sposób zrównoważony integruje mobilność lotniczą w miastach, jednocześnie odpowiadając na problemy środowiskowe i społeczne. Airbus jest przekonany, że prawdziwe wyzwania dotyczą w równym stopniu integracji miejskiej, akceptacji społecznej i zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym, jak i technologii pojazdów i modeli biznesowych. Bazując na wszystkich tych możliwościach, pragniemy dostarczać społeczeństwu bezpieczne, zrównoważone i w pełni zintegrowane usługi” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

CityAirbus jest opracowywany tak, aby mógł latać na odległość 80 km i osiągać prędkość przelotową 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do wykorzystania w dużych miastach w ramach różnych zastosowań.

Poziom hałasu jest kluczowym czynnikiem w przypadku lotów miejskich; rozległe doświadczenie Airbusa w projektowaniu przyjaznych dla hałasu konstrukcji sprawia, że poziom hałasu CityAirbusa wynosi poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Jest on zoptymalizowany pod kątem wydajności w zawisie i przelocie. CityAirbus NextGen spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category) został zaprojektowany z myślą o prostocie. CityAirbus NextGen będzie oferował najlepsze w swojej klasie wyniki ekonomiczne w zakresie eksploatacji i serwisu.

Airbus korzysta z wieloletnich badań, innowacji, prób pionowego startu i lądowania maszyn elektrycznych (eVTOL), rozwoju technologii w całym portfolio produktów, a także z dziesięcioleci doświadczenia w certyfikacji samolotów. Prototypy Vahana i CityAirbus wykonały łącznie 242 testy w locie i na ziemi oraz przeleciały łącznie około 1 000 km. Ponadto Airbus przeprowadził szeroko zakrojone testy w podskali, kampanie w tunelu aerodynamicznym oraz wykorzystał swoją moc obliczeniową i modelarską. CityAirbus NextGen jest obecnie w fazie szczegółowego projektowania, a pierwszy lot prototypu planowany jest na 2023 rok.

„Wiele nauczyliśmy się dzięki kampaniom testowym z naszymi dwoma prototypami, CityAirbus i Vahana” – powiedział Even. „CityAirbus NextGen łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów, a nowa architektura zapewnia właściwą równowagę między zawisem a lotem do przodu. Prototyp toruje drogę do certyfikacji, która spodziewana jest około 2025 roku.”

Poza samym pojazdem, Airbus współpracuje z partnerami, miastami i mieszkańcami miast w celu stworzenia ekosystemu, który jest niezbędny, aby te nowe rozwiązania technologiczne mogły powstać w prawdziwej służbie społeczeństwu.

 

materiał dzięki: Airbus Helicopters