Enter your search keyword or phrase and press enter.

4 listopada, 2021

WPŁYW DZIEŁ SZTUKI NA SPRZEDAŻ LUKSUSOWYCH NIERUCHOMOŚCI

WPŁYW DZIEŁ SZTUKI NA SPRZEDAŻ LUKSUSOWYCH NIERUCHOMOŚCI

Specjalne aranżowanie przestrzeni przeznaczonych na sprzedaż nie jest niczym nowym – to najlepszy sposób, by ukazać potencjał nieruchomości, wskazać na jej superlatywy, a przy tym pobudzić wyobraźnię zainteresowanych. Coraz częściej jednak poza aranżacją wnętrza, z pomocą prostych mebli czy roślin wykorzystuje się sztukę, która ożywia przestrzeń w zupełnie inny sposób, nadając jej luksusowy charakter. Czy zwiększa to efektywność sprzedaży i wartość nieruchomości?

Podprogowy przekaz od progu wnętrza

To oczywiste, że magia pierwszego wrażenia dotyczy nie tylko nowo poznanych osób, ale również miejsc. Jest ona niezwykle ważna również w odniesieniu do handlu nieruchomościami. To, jak prezentuje się dany lokal, jakie wywołuje skojarzenia i emocje, już na wejściu ma ogromny wpływ na to, jaki będzie odbiór jego wnętrza. Dlatego właśnie przekroczenie progu nowego domu powinno być jak przejście przez próg do innego świata. Musi ono stanowić o wartości miejsca i czasu, jaki można w nim spędzić.

Taki właśnie jest cel wykorzystywania sztuki w aranżacji luksusowych wnętrz — podniesienie ich wartości — nie tylko materialnej, ale bez konkretyzacji, zachowując neutralność. Słowem — ekskluzywne dodatki mają tworzyć nastrój, oddziaływać na uczucia bez nachalności i sugerowania kierunku tak, by potencjalny klient sam mógł wyrobić własne znaczenie danego miejsca. Dodatki mają mówić „wejdź dalej, to może być miejsce dla Ciebie”. To subtelna wiadomość do odczytu, zarówno dosłownego jak i emocjonalnego.

Sztuka jako strategia marketingowa

Wykorzystywanie dzieł sztuki — obrazów, rzeźb, unikatowych dekoracji do aranżacji wnętrza przeznaczonego na sprzedaż, istotnie wpływa na jego postrzeganie. Nie chodzi wyłącznie o dekorację, ale o wyraźną sugestię, że jest to miejsce ekskluzywne, wysmakowane, idealne, by otaczać się nie tylko tym, co niezbędne, ale przede wszystkim wartościami, a więc czymś jeszcze cenniejszym. Wszak sztuka, rozumiana jako wyraz ekspresji, unikatowe połączenie emocji, wyobraźni i czynu, zawsze stanowi wartość dodaną, a inwestowanie w nią uznawane jest za luksus. Ekskluzywne dekoracje mogą więc stanowić doskonałą wizytówkę — najpierw wnętrza, a w dalszej kolejności jej właściciela. Wprowadzenie dzieł sztuki jako elementów zwiększających wartość nieruchomości, może odnosić się także bezpośrednio do zapotrzebowania potencjalnego nabywcy, który poszukuje odpowiedniego miejsca do wyeksponowania swojej kolekcji.

Dlatego też może to stanowić istotny element marketingu przy sprzedaży nieruchomości, wzbudzając zainteresowanie klientów stawiających na jakość „premium”; oczekujących od lokum warunków idealnych nie tylko komfortu życia, ale i podkreślenia swojej osobowości lub statusu.

Ukłon w stronę wymagających, czyli jak sztuka sprzedaje emocje i przestrzeń

Wysublimowane dodatki wpływają na wyobraźnię. Pokazują potencjał nieruchomości
i podkreślają jej wyjątkowe cechy architektoniczne i możliwości aranżacyjne. Wykorzystanie dużych ścian na ekspozycję obrazu, załamań form jako przestrzeni do awangardowych instalacji czy podkreślenie istoty światła za pomocą materiałów je odbijających, wskazuje na nieruchomość jako miejsce doskonale nadające się do wyższych celów — swobodnego wyrażania ekspresji i budowania nowych wrażeń estetycznych.

Wnętrze wypełnione dziełami sztuki, dobranymi odpowiednio do możliwości przestrzennych, prezentowane potencjalnemu klientowi, stanowi nie tylko o randze nieruchomości, ale też odwołuje się do „poziomu”, jaki reprezentuje zainteresowany. Ukazanie mu innych niż użytkowe wartości lokum, stanowi sugestię, że nie jest on zwykłym użytkownikiem, a kimś, kto z pewnością ma wyszukaną wizję aranżacji i doceni możliwości, jakie oferuje prezentowana przestrzeń. Takie wyróżnienie może wpłynąć na nawiązanie pozytywnych relacji między kontrahentami, co również jest istotnym czynnikiem w handlu nieruchomościami.

Wartość luksusowych nieruchomości — czy wykorzystanie dzieł sztuki podczas prezentacji ma na nią wpływ?

Chcąc sprzedać nieruchomość, należy ją zaprezentować od jak najlepszej strony i wskazać na wszystkie jej walory. Sztuka zdecydowanie może w tym pomóc, choć jest pojęciem tak względnym i podlegającym różnym interpretacjom, że ciężko mówić o „wartości materialnej”. Wyjątkiem są nieruchomości zaaranżowane „pod klucz”, gotowe do zamieszkania, w których dzieła sztuki stanowią element wyposażenia, wliczający się w cenę — w tym przypadku wartość nieruchomości jest znacznie wyższa. A co w przypadku artbrandingu — aranżacji wnętrza przy pomocy wypożyczonych dodatków? Jest to częsta i popularna praktyka, niezwykle skuteczna, mająca wizualnie podnieść wartości nieruchomości. Dzieła sztuki ożywiają pustą przestrzeń i odwołują się do wrażliwości oraz estetyki potencjalnego nabywcy. Być może nie byłoby to możliwe przy wykorzystaniu wyłącznie wyobraźni i pustych ścian. Sztuka wykorzystywana podczas sprzedaży nieruchomości, pomaga stworzyć perspektywę na określony styl życia i wyraźnie wskazuje na klasę i ekskluzywność danego miejsca, wzbogacając je o wgląd na wyższe wartości. Stąd może być pomocnym narzędziem marketingowym, które wpłynie na efektywność handlu luksusowymi nieruchomościami.

Anna Strawińska Luxury Boutique Magazine

Artykuł ukazał się w wydaniu listopad-grudzień 2021 magazynu Strefa Nieruchomości.

W sprawie sprzedaży lub zakupu nieruchomości zachęcamy do kontaktu z agencją nieruchomości premium Vilea Property Boutique.


Instagram / #Luxuryboutiquemagazine