Enter your search keyword or phrase and press enter.

26 maja, 2021

GRYWALIZACJA – MOTIVATION DIRECT ŁĄCZY ŚWIAT GIER Z REALNYM BIZNESEM

GRYWALIZACJA – MOTIVATION DIRECT ŁĄCZY ŚWIAT GIER Z REALNYM BIZNESEM

Co sprawia, że gamifikacja powoduje u nas chęć do działania? Dlaczego staje się tak popularna, a eksperci prognozują wzrost jej znaczenia? Obserwacje rynku wskazują, że klasyczne systemy motywacyjne przestają się sprawdzać – użytkownicy oczekują czegoś więcej. Tym „czymś” jest grywalizacja.

Z artykuły dowiesz się m.in.:

  1. Czym jest grywalizacja.
  2. Jak działają jej mechanizmy i na czym polega jej skuteczność.
  3. Jaką rolę odgrywa we współczesnych programach lojalnościowych.
  4. Czym kierować się przy doborze rozwiązań dla własnej firmy.
  5. Jak połączyć świat gier z realnym biznesem na przykładzie platformy grywalizacyjnej Cup Sell.

Budowanie lojalności klientów jest coraz ważniejsze

Lojalny konsument jest mile widziany, nie zawsze jednak odpowiednio doceniany. Większość firmy wychodzi z założenia, że klient wybierając konkretny produkt lub markę już z nią pozostanie na zawsze. Jeśli zmieni zdanie to zawsze łatwo firma pozyska nowego.

Rzeczywistość diametralnie się zmieniła, a w szczególności zachowania i oczekiwania konsumentów. Duży wpływ na to miało upowszechnienie się technologii, urządzeń i Internetu mobilnego. Nagle okazało się, że użytkownik może wygodnie porównywać oferty, poznawać opinie użytkowników i wybierać produkty z globalnego rynku. Lojalność konsumenta znacznie osłabła i stała się „towarem na sprzedaż”.

Jednocześnie te same technologie pozwoliły markom na szerszą komunikację i promocję, spowodowało to jednak szum komunikacyjny. Dotarcie do użytkownika stało się trudniejsze i bardziej kosztowne niż kiedyś. Firmy na całym świecie zrozumiały, że utrzymanie lojalnego klienta jest lepszym i bardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Potwierdzają to liczne dane i case study. Raport Adobe Digital Index wskazuje, że tylko w USA 40% dochodów firm pochodzi od powracających klientów. Co istotne, stanowią oni zaledwie 8% kupujących!

Współczesny konsument i grywalizacja

Już wiesz, że budowanie lojalności jest kluczowe, a jednak klasyczne mechanizmy przestają przynosić korzyści. Dlaczego tak się dzieje? Kiedy programy motywacyjne się upowszechniły, oferowały zbliżone zasady – zbieranie punktów i wymiana ich na nagrody. Wraz z upływem czasu stawały się dość monotonne i mało angażujące. Brakowało w nich „odświeżającego” bodźca. Wyzwania.

Drugim, decydującym czynnikiem jest poszukiwanie rozrywki przez konsumentów. Zabawa relaksuje, „sportowa” rywalizacja motywuje, a u dzieci nauka poprzez zabawę daje lepsze efekty. Trend nie jest nowy, jednak odgrywa szczególne znaczenie dla obecnych, młodszych pokoleń. Gry komputerowe i rywalizacja z innymi graczami na globalnych arenach przyzwyczajają do pewnych zachowań. Osoby te wchodząc na rynek konsumencki, będą kierowały się właśnie takimi bodźcami.

Taki świat przeżyć stworzył podstawy do grywalizacji. Są świeże, interaktywne i motywujące, na miarę oczekiwań współczesnego konsumenta. Oferują coś więcej niż tylko nagrody rzeczowe. Imitują świat gier i cyfrowej rzeczywistości, będące naturalnym środowiskiem dla wielu użytkowników. Współzawodnictwo, osiąganie kolejnych poziomów doświadczenia, satysfakcja, odkrywanie nieznanego to jest coś co kręci każdego niezależnie od wieku. Według statystyk na świecie jest obecnie ponad 2 mld aktywnych graczy czyli statystycznie co 3 człowiek na Ziemi.

Eksperci spoglądając na przemiany społeczne, prognozują skutki wejścia młodych pokoleń na rynek konsumencki. Widzą ogromne znaczenie działań marketingowych opartych na gamifikacji. To ona może stać się kluczem do skutecznego budowania lojalności i długofalowego zaangażowania Klienta do budowania wzajemnych relacji.

Zasady grywalizacji

Czym jest grywalizacja? Mówiąc najprościej to wykorzystanie mechanizmów wykorzystywanych w grach komputerowych (rywalizacja, interakcja, awansowanie na kolejne poziomy, wykonywanie zadań itp.) do zmiany zachowań ludzi w sytuacjach nie związanych z grami np. zwiększenia motywacji pracowników czy tez wzmocnienia lojalności Klientów. Odpowiednie scenariusze i mechanizmy pobudzają użytkownika, z kolei ich rozrywkowy charakter zaciera marketingowy charakter systemu.

Kluczowym elementem jest dobranie odpowiedniego poziomu trudności wyzwań – nie mogą być ani za łatwe (znudzą odbiorcę), ani za trudne (zniechęcą go). Realizacja zadania powinna wymagać relatywnie małych nakładów sił, ale jednocześnie dawać satysfakcję z osiągnięcia celu. Dodatkowym motywatorem jest atrakcyjny katalog nagród dopasowany do aktualnego poziomu użytkownika. Ten, wykonując kolejne zadania gromadzi punkty, które po osiągnięciu odpowiedniego pułapu awansują go na bardziej atrakcyjny przedział nagród.

Rozwiązania dostępne na rynku?

Grywalizacja w programach lojalnościowych w Polsce jest we wczesnym stadium rozwoju. To sprawia, że ilość dostępnych rozwiązań jest bardzo ograniczona. Wraz z upowszechnianiem się trendu możliwości będą rosły.

W ogólnym ujęciu obecnie można wyróżnić 3 opcje:

  1. Integracja zewnętrznych aplikacji – teoretycznie najprostsze rozwiązanie polegające na integracji systemu z aplikacjami takimi jak np. Endomondo albo Facebook (lub niezależnym ich wykorzystaniu). Sporym minusem tego rozwiązania jest mała różnorodność działań grywalizacyjnych, znikoma elastyczność i utrudnienia w zarządzaniu programem.
  2. Modyfikacja posiadanego programu lojalnościowego – część mechanizmów grywalizacji da się wprowadzić w posiadanych systemach. Oczywiście w zależności od tego jak zostały zaprojektowane, będzie to mniej lub bardziej kłopotliwe – ich budowa decydować będzie o elastyczności i możliwości adaptacji. Skorzystanie z takiego rozwiązania wydaje się rozsądne w okresie przejściowym – pozwala eksperymentować, sprawdzać reakcje użytkowników i planować kształt nowego systemu.
  3. Wykorzystanie programu lojalnościowego dedykowanego pod grywalizację – innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań jest w tym momencie niewiele. Pozwalają one jednak w pełni wykorzystać potencjał grywalizacji, zamieniając program lojalnościowy w interaktywną grę. Umożliwiają pełną konfigurację i targetowanie zadań oraz scenariuszy dla poszczególnych użytkowników, podnosząc atrakcyjność i personalizując program.

W najbliższej przyszłości grywalizacja stanie się jednym z podstawowych narzędzi promocji oraz budowania lojalności klientów. Wraz z popytem będzie rosła ilość dostępnych rozwiązań ale także konkurencja.

Platforma Grywalizacyjna Cup Sell – sposób na połączenie świata gier z realnym biznesem

Platforma Grywalizacyjna Motivation Direct Cup Sell to jedyny na rynku w kompleksowy i sprawdzony system do obsługi grywalizacji w biznesie.

Platforma umożliwia integrację z pomocą API z dowolnym systemem wewnętrznym w firmie w tym systemami CRM, Call center, systemami sprzedażowymi lub e-learningowym. Unikalne możliwości platformy pozwalają firmom nagradzać szeroki zakres zachowań, wzmacniać zaangażowanie, podnieść skuteczność szkoleń wewnętrznych, poprawić komunikacji w firmie, zwiększyć sprzedaż, podniesienie jakości i bezpieczeństwa pracy.

Platforma Cup Sell oferuje wszystko w jednym miejscu: plany biznesowe, zadania, misje, rankingi, szkolenia i nagrody dla każdego.

Oferta Motivation Direct obejmuje:

Cup Sell dostępne funkcjonalności:

  1. Punkty podstawowe – punkty naliczane za realizacje bieżących zadań i misji, wymieniane na nagrody rzeczowe, e-bony, zasilenia
  2. Badge – atrybuty przyznawane za osiągniecie misji, zadań itp. przedstawione w postaci orderów, gwiazdek, pucharów, energii.
  3. Misje – krótkie i proste zadania (operacyjne, biznesowe, jakościowe, ilościowe) do realizacji przez pojedynczego Uczestnika lub zespół.
  4. Ranking, poziomy i tabela liderów – kluczowym elementem każdej rywalizacji są rankingi i tabele liderów.
  5. Gry i konkursy – na potrzeby naszych Klientów stworzyliśmy gotowe gry i konkursy dla których możemy stworzyć dowolny temat lub kontekst biznesowy
  6. E-learning – moduł z dostępnymi szkoleniami oraz weryfikacją wiedzy tj. testami, quizami lub ankietami.
  7. Komunikacja i powiadomienia – moduł komunikacyjny który zapewnia wysyłanie wiadomości (SMS, email) systemowych (po określonych zdarzeniach) lub spersonalizowanych komunikatów do wybranej grupy odbiorców.
  8. Raporty – moduł raportowy który umożliwia stały dostęp do wyników poszczególnych Uczestników, aktywności w poszczególnych zadaniach, misjach lub grach, ilość zgromadzonych punktów lub badgów, miejsce w rankingu, wyniki sprzedażowe.
  9. Katalog nagród – to niezbędny element skutecznego nagradzania. Nasz katalog nagród to największy dostępny na rynku e-sklep z nagrodami oferujący nie tylko nagrody rzeczowe ale również bogatą ofertę e-bonów oraz zasilenia kart przedpłaconych.

Wszyscy kochamy gry i lubimy wygrywać. Grywalizacja to obecnie jedno z najskuteczniejszych narzędzi do wzmacnia zaangażowania i motywacji Pracowników, Klientów i Partnerów Biznesowych. Bycie pionierem w tym zakresie na pewno się opłaci.

 

Nie czekaj i zapytaj o szczegóły

Motivation Direct

ul. Czeczota 31, 02-607 Warszawa

tel.: +48 22 201 24 56

info@motivationdirect.pl

https://www.motivationdirect.pl/